JEIGU AŠ GALĖČIAU IŠ NAUJO AUGINTI SAVO VAIKĄ...
Pirmiau aš "pastatyčiau" jo savigarbą, o namą vėliau.
Pirštus daugiau naudočiau piešimui, o ne rodymui kas ne taip.
Sakyčiau mažiau pastabų, daugiau paaiškinčiau.
Žiūrėčiau ne į laikrodį, o į akis.
Rūpinčiausi žinoti mažiau ir žinočiau daugiau rūpintis.
Dažniau apsikabinčiau ir skraidinčiau aitvarus.
Nevaidinčiau rimto, o rimčiau žaisčiau.
Daugiau po pievas lakstyčiau ir į žvaigždes žiūrėčiau.
Vaiką dažniau ant rankų paimčiau ir mažiau tampyčiau.
Šalia namų augantį ąžuolą dažniau pastebėčiau.
rečiau būčiau nepalenkiamas ir daug dažniau pritarčiau.
Mažiau rodyčiau meilės jėgai, o daugiau meilės jėgą.
(iš interneto)
Atmintinė tėvams: ką galite padaryti, kad vaikui mokykloje sektųsi
Žydų meilė vaikams neturi ribų. Regis, tokio vaikų kulto neturi jokia kita tauta. Psichologai gali kalbėti tiek apie tokio auklėjimo pliusus, tiek apie minusus, bet šiaip ar taip, žydų vaikams nestinga meilės ir dėmesio. Plačiau skaitykite čia:
Leisdami savo pirmąjį vaiką į pirmą klasę, tėveliai išruošia ir išpuošia vaiką kaip tik gali, o po to paaiškėja, kad didelė dalis pinigų buvo išleisti veltui: firminiai sportiniai bateliai apsinešė purvais jau per pirmą išėjimą į stadioną, prabangaus parkerio plunksna išsiskėtė prirašius kelis pirmojo sąsiuvinio lapus.Skaitykite daugiau:
5 veiklos padedančios vaikams greičiau išmokti skaityti
Mokslininkų įrodyta, kad skaitymas skatina vaiko socialinį ir emocinį vystymąsi ir pozityviai įtakoja jo vėlesnius mokymosi gebėjimus. Tikriausiai sunkiai kas nunegtų faktą, jog pirmoji skaitymo patirtis užsimezga dar ankstyvojoje kudikystėje kai tėvai skaito pasakas savo mažiesiems ir vaikas pradeda vartyti pirmąsias knygeles. Na o kiek ugtelėjusio ikimokyklinuko mokymosi procesas prasideda nuo pirmos pažinties su raidėmis, vėliau su skiemenimis, o tuomet ir skaitymas visai čia pat.
1.
„Laimės šulinys“
Ant lapelių užrašykite raides ir sudėkite į kokį nors indą. Vaikas ištraukia lapelį ir pasako jame užrašytą raidę. Kai vaikas jau išmoksta raides, galima paskunkiti žaidimą ir paprašyti pasakyti
bent keletą žodžių kurie prasideda ta raide.
2. „Žinutės“
Vaikai turi fenomenalią atminį. Užrašykite Jus supančių daiktų pavadinimus didelėmis raidėmis ir priklijuokite prie atitinkamų daiktų. Ant stalo priklijuokite užrašą „STALAS“, ant durų – „DURYS“
ir t.t. Vaikas greitai supras žaidimo principą ir tiesiog vardins daiktus, o tuo pačiu įsimins ir kaip jis rašomas. Tai svarbu - paprašykite vaiko išvardinti daiktus, kuriuos jis mato priešais
save. Tai būtina tam, kad nebūtų nesutapimų daiktų pavadinimuose (pavyzdžiui, Jūs manote, kad tai - ryklys, o vaikas, kad tai - žuvis.
3.
„Raidžių žaidimai“
Vaikas greičiau išmoks, jei mokymosi procesą paversite žaidimu. Pavyzdžiui: nunešk raidę „A“ tėveliui; parodyk raidę „S“ senelei; padėk raidę „A“ po stalu; paslėpk raidę „B“ savo kišenėje;
atiduok raidę „L“ lėlei; paimk raidę „A“ sau, o raidę „B“ duok man ir t.t.
4.„Žaidimas su raidėmis“
Vaikui labiau patiks mokymosi procesas, jei jis vyks žaidimo forma. Pavyzdžiui: nunešk raidę „A“ tėveliui; parodyk raidę „S“ sienelei; padėk raidę „A“ po stalu; paslėpk raidę „B“ savo kišenėje;
atiduok raidę „L“ lėlei; paimk raidę „A“ sau, o raidę „B“ duok man ir t.t.
5. „Mano knygutė“
Nupirkite nuotraukų albumą (mažiausią, 36 nuotraukomis). Ir padarykite knygutę: kairėje pusėje nuotrauka, o dešinėje – paprastas, ją paaiškinantis, sakinys. Pavyzdžiui, „Jonas žaidžia“, „Onutė
maudosi“, „Justas žaidžia su dideliu juodu šuniu“. Knygutė padaroma greitai ir tai neatima daug laiko, o vaikui patinka skaityti apie save.
Daugelis tėvų yra girdėję, kad draudimais auklėti vaikus nėra gerai, tai gali iššaukti neigiamas reakcijas ir tik dar labiau paskatinti juos elgtis nederamai. Juk tai, kas uždrausta, visuomet vilioja. Tačiau ką daryti, kai negalima sakyti „negalima“? Juk tokiu atveju vaikai gali tapti visai nekontroliuojami. Kaip nustatyti tinkamo elgesio taisykles ir kaip drausminti vaikus pataria Egu.lt lektorė Jūratė Bortkevičienė.
Edukologė, socialinių mokslų daktarė, 4 vaikų mama Austėja Landsbergienė pataria tėvams, ką daryti, jei vaiko elgesys yra netinkamas, ir kada jau reikia pripažinti, kad vaikas turi elgesio problemų.
Mokykloje mokiniai praleidžia didžiąją dienos dalį, todėl natūralu, kad joje moksleiviai ne tik įgyja žinių, bet ir mokosi bendrauti, formuoja pasaulėžiūrą ir vertybes. Kad į mokyklą vaikai eitų noriai ir joje laiką leistų prasmingai, už tai yra atsakingi ir tėvai.Plačiau skaitykite čia:
Susipykote su kolega. Neigiamos emocijos tiesiog kunkuliuoja – jį būtina pamokyti! Prieinate, čiumpate už pakarpos ir trenkiate per užpakalį. Kartą, kitą, dar kartą. Palengva nusiraminate: žinos,
kad taip elgtis nedera.
Plačiau skaitykite čia:
17 ir 22 minučių. Tiek vidutiniškai laiko per dieną suaugusieji ir vaikai Lietuvoje skiria skaitymui. Suomijoje, kuri pirmauja Europoje pagal šį rodiklį, atitinkamas skaičius
siekia 46 min. Daugiau nei trečdalis vaikų mūsų šalyje visai neskaito, nors didžioji dauguma, t. y. 96 proc., tėvų teigia, kad jų namuose yra vaikiškų knygų.
Tai atskleidė Lietuvos gyventojų skaitymo įpročių tyrimas, kurį šiais metais inicijavo įmonių grupė „Alma littera“. Taip pat ši apklausa parodė, kad skaitymu nesidominčių tėvų vaikai itin
retai paima knygą į rankas. Tad ar gali būti, kad ateities kartos mūsų šalyje knygų visai neskaitys?
Savo mintimis su Lietuvos skaitytojais sutiko pasidalinti trys žymūs užsienio rašytojai, daugiausiai kuriantys vaikams ir jaunimui, kurių knygos kopia į „bestselerių“ sąrašų viršūnes
visame pasaulyje. Tai Knister iš Vokietijos, amerikietė Maggie Stiefvater ir britas Michael Bond, kurių kūriniai pasiekiami ir lietuvių kalba. Jie pasakoja apie skaitymo tendencijas bei
dalijasi mintimis, kas ir kodėl skatina žmones, o ypač vaikus, skaityti.
Skaitančių mergaičių fenomenas
Autorius, prisistatantis Knister slapyvardžiu, labiausiai mūsų šalies vaikams ir jų tėvams žinomas iš šmaikščios ir gausiai iliustruotos knygų serijos apie raganą Lilę. Jo knygos
išverstos į 40 kalbų, tad rašytojas dažnai keliauja po pasaulį. Kalbėdamas apie šiuolaikines skaitymo tendencijas, jis visų pirma atkreipia dėmesį į tai, kad aktyviausios knygų
skaitytojos yra mergaitės.
„Tai atrodo pasaulinis fenomenas ir tai tikrai yra neginčijama tiesa kalbant apie Vokietiją“, – teigė Knister. Beje, jau minėtas leidyklos „Alma littera“ inicijuotas tyrimas taip pat
rodo, kad ir mūsų šalyje moteriška skaitytojų auditorija yra žymiai aktyvesnė. Lietuvoje dažniausiai visiškai neskaito visų amžiaus grupių vyrai, kuomet daugiausiai skaito moterys iki 29
m.
Amerikietė Maggie Stiefvater, užbūrusi skaitytojų širdis savo „fantasy“ žanro istorijomis („Virpėjimo“ knygų serija, „Skorpiono lenktynės“), teigia, kad bent jau JAV, kur ji pati gyvena,
įvairaus amžiaus žmonės vis dažniau skaito knygas, kurios paprastai priskiriamos paauglių arba vaikų auditorijai. Tai panašu į tiesą ir Lietuvoje, kur, tarkime, Hario Poterio knygų serija
turi nemenką gerbėjų ratą ir tarp suaugusiųjų.
Be to, M. Stiefvater nuomone, prie knygų populiarinimo pastaruoju metu prisideda ir filmai, pastatyti pagal jas. Anot jos, jeigu istorija sudomina žiūrovus, tai paskatina net ir mažai
skaitančiuosius susirasti ją įkvėpusią knygą.
Namai, kur knygos – neatskiriama baldų dalis
Tačiau, kas, žymių vaikų ir jaunimo autorių nuomone, lemia tai, kad vieni žmonės skaito mažiau, o kiti –daugiau? Anglų rašytojas Michael Bond, kurį labiausiai išgarsino knygų serija apie
Meškiuką Pedingtoną, teigia, kad skaitymo įgūdžiai dažniausiai išsivysto vaikystėje. O tai, kad šiuolaikinis gyvenimo ritmas vis greitėja, o įgusti skaityti reikalauja šiokių tokių
pastangų, verčia jį abejoti, ar daug žmonių „užsikrečia“ skaitymu vėlesniuose gyvenimo etapuose.
Jis priduria, kad knygų alkis pirmiausia gimsta namuose. „Man pasisekė augti namuose, kur knygos buvo tiesiog baldų dalis. Skaityti buvo tokia pat įprasta funkcija kaip valgyti ar gerti.
Iki pat šios dienos aš neužmiegu kol nors nepaskaitęs – net jeigu tai būtų viena ar kelios naujausio romano pastraipos“, – sakė autorius, už nuopelnus vaikų literatūrai apdovanotas Britų
imperijos ordinu.
Kuomet rašytojas Knister teigia, kad vienintelis būdas išsiugdyti įprotį skaityti yra tiesiog skaityti: „Skaitymą kaip natūralų užsiėmimą į kasdieninį gyvenimą reikia pradėti diegti nuo
ankstyvos vaikystės. Beveik visi mano paties knygų herojai yra dideli knygų mėgėjai. Norėčiau, kad mūsų vaikų herojai būtų jiems pavyzdžiu. Tarkime, spaudoje futbolo žvaigždes paprastai
matome viešbučio kambariuose žaidžiančias videožaidimus. O kad galėtume išvysti ir nuotraukas, kur jis ar ji laiko savo rankose knygą“.
Bestslerio „Virpėjimas“ autorė M. Stiefvater teigia, kad nors įprasta manyti, jog skaitymas yra tai, ką žmogus paprastai daro likęs vienas, šis užsiėmimas gali būti labai socialus.
„Skaityti knygą vienam yra nuostabu, bet perskaityti knygą ir tada aptarti ją su kitu žmogumi – dar nuostabiau. Laikas, kuomet visa šeima skaito kartu arba knygų klubai yra puikus būdas
paversti knygas socialiu užsiėmimu“,– sakė populiarių knygų autorė. Ji aktyviai palaiko ir su skaitymo skatinimu susijusias iniciatyvas.
Prieš miegą skaitomos istorijos galia
Visi trys autoriai, kalbėdami apie vaikų skaitymo įgūdžius ir įpročius, pabrėžia svarbų tėvų vaidmenį. Anot Knister, tėvai yra pirmieji ir svarbiausi pavyzdžiai vaiko gyvenime.
„Kiekvienas vaikas myli ir kopijuoja savo tėvų elgesį, tiek blogą, tiek gerą: rūkantys tėvai rodo savo vaikams pavyzdį, net jeigu tai vyksta ir ne specialiai. Todėl nereikia ilgai
įtikinėti tuo, kad vaikas, stebėdamas skaitymo malonumą, juo ir pats užsikrečia“, – sako jis.
Tam pritaria ir britų autorius M. Bond, įsitikinęs, kad knygų skaitymo aistra atsiranda ankstyvame amžiuje. „Tai dovana, kurią vaikams gali suteikti tik tėvai. Tėvai šios pareigos
neatlieka tinkamai, jeigu atideda ją iki tol, kol vaikas pradeda lankyti mokyklą. Iki to laiko atsiranda labai daug papildomų dėmesį atitraukiančių dalykų ir paspausti mygtuką būna
tiesiog per vėlu.
Esu įsitikinęs, kad svarbiausias dalykas, kurį gali duoti vaikui, yra tavo laikas, o antras svarbiausias dalykas – prieš miegą skaitoma istorija. Tokiame amžiuje išgyventa bendrumo
patirtis tęsiasi visą gyvenimą“, – teigia rašytojas.
M. Stiefvater priduria, kad tam, jog vaikai pradėtų skaityti, labai svarbu, kad tą darytų ir juos supantys suaugusieji. „Vaikai neturi skaityti tų pačių knygų kaip jų tėvai, tačiau
įprotis skaityti didžiąja dalimi yra kultūrinis reiškinys“.
2012 m. leidykla „Alma littera“ išsikėlė viziją „Lietuva – daugiausiai skaitanti šalis Europoje“. Pirmasis jo žingsnis yra projektas „Augu skaitydamas“, kurio tikslas paversti vaikams
skaitymą maloniu užsiėmimu, o tėvams padėti formuoti vaikų skaitymo įpročius ir ugdyti įgūdžius.
Mokslininkų atlikti tyrimai parodė, kad baltymų lygis smegenyse gali pasikeisti dėl per didelio saldintų gaiviųjų gėrimų vartojimo.
http://www.katalogastevams.lt/lt
PAŽINKINTE BARNIO PASAULĮ KARTU SU SAVO VAIKU
http://lt.barniworld.com/
,,LOPŠINIŲ RADIJAS".
,,Kad jūsų vaikelis miegotų ramiai, jaustųsi saugus ir
laimingas, kartu klausykitės autentiškų lopšinių, kurias mūsų kolekcijai su meile įdainavo tokios pačios rūpestingos mamos kaip ir jūs, išmokite gražiausių lopšinių žodžius, atsisiųskite
mėgstamiausias lopšines..." SEB http://www.lopsiniuradijas.lt/
Mokykloje reikalingas tėvų ir mokytojų bendradarbiavimas "Tėvai ir mokykla - atsakomybės dalybos". Skaityti čia:
Šiandien jau nebestebina, kad dauguma moksleivių, nemažai ir darželinukų kuo puikiausiai kalba viena ar daugiau užsienio kalbų, ištisas valandas praleidžia ne bendraudami su bendraamžiais, o šiuolaikinių technologijų draugijoje, neretai geriau už suaugusiuosius išmano visas technologijų valdymo ir naudojimo subtilybes. Rezultatas – auga nauja, protingų ir kūrybingų žmonių karta.
Mamos, močiutės, mergaitės! Per šventes norisi papuošti, paįvairinti savo stalą, todėl siūlau įvairių idėjų. Sėkmės!
Žmogaus asmenybę lemia ne tik genų bagažas. Ankstyvosios vaikystės patirtys ir tėvų klaidos daug lemia tai, kas esate šiandien.